Referendum v Lipencích


Již 1. července 2024 byla paní starostka, Mgr. Lenka Kadlecová, oslovena s žádostí o nalezení vhodného termínu konání zastupitelstva MČ Lipence, na kterém by mohlo dojít v průběhu prázdnin k vyhlášení místního referenda v původním navrhovaném termínu v souběhu se senátními volbami ve dnech 20. a 21. září 2024.

Dne 13. července 2024 odpovídá paní starostka na žádost přípravného výboru v tom smyslu, že zastupitelstvo v průběhu léta nesvolá a referendum v požadovaném termínu tím neumožní. Finanční úspora veřejných prostředků městské části nebo větší komfort občanů při sloučení termínu se senátními volbami podle jejího názoru nemůže vyvážit riziko, že si „voliči nebudou vědomi možných následků svých rozhodnutí“. Voliči – občané patrně musejí být nejprve nejspíše dle názoru paní starostky správně edukováni.

Dne 15. července 2024 byl oficiálně na úřad MČ Praha – Lipence podán návrh na konání místního referenda spolu s podpisovými listinami. Ve velmi krátkém čase několika týdnů v závěru školního roku a na začátku letních prázdnin a dovolených se podařilo získat cca 900 Vašich podpisů. To je skutečně skvělý a velmi zřetelný signál o odhodlání občanů rozhodnout o nastolených otázkách samostatně – velmi Vám za to děkujeme.

Dne 25. července 2024 konstatuje úřad MČ, že návrh přípravného výboru na konání místního referenda splňuje všechny náležitosti zákona. Různé spekulace a narážky o nepřípustnosti a právní nesprávnosti ze strany oponentů tak byly již tento den vyvráceny.

Dne 30. července vzala rada MČ návrh na vědomí a uložila starostce zařadit jeho projednání na nejbližší zasedání zastupitelstva, které proběhne 16. září 2024.

Rada MČ rozhodla o uzavření smlouvy s advokátní kanceláří David Zahumenský až do výše 50. tis Kč bez DPH za účelem právního poradenství ve věcech referenda.  Výsledek právních analýz byl pro nás v převážné většině pasáží příjemným pozitivním potvrzením správnosti doposud učiněných kroků.

Je politováníhodné, že si zatím vedení MČ nezadalo právní služby k ochraně zájmů vlastních občanů před megalomanskými záměry Spolumajitelů, ale veřejné prostředky jsou zatím utráceny v zásadě se záměrem soupeření s vlastními občany.

Jelikož chyběla dostatečná politická vůle ke konání referenda v září 2024 společně s volbami, rozhodli jsme se navrhnout termín 15. nebo 22. listopadu 2024 v čase od 7:00 do 22:00 v obvyklých prostorách školní jídelny. Jedná se o pátek v období, kdy již počasí zpravidla není vlídné, podzimní prázdniny jsou již odbyté a kdy lze předpokládat nejvyšší hlasovací účast. 

V rámci komunikace s paní ředitelkou ZŠ a za účelem minimalizace zásahu do běžné denního rytmu školy jsme v rámci jednání nalezli kompromisní řešení v tom smyslu, že aby mohlo proběhnout hlasování po převážnou část pracovního dne, bude se hlasování konat v prostorách sportovní haly/tělocvičny. 

Dne 16. září 2024 schválilo zastupitelstvo MČ vyhlášení místního referenda na 15. listopadu 2024 od 7:00 do 21:00 v prostorách sportovní haly/tělocvičny. Pro vyhlášení místního referenda hlasovali všichni zastupitelé s výjimkou Mgr. Lenky Kadlecové a Michala Starého, kteří se hlasování zdrželi.

A jaký je výhled? Opatrný.

Z průběhu komunikace s některými představiteli městské části bylo možné vypozorovat, že snaha referendum oddálit, rozmělnit nebo vykreslovat v negativním světle pro občany je patrná. I nadále lze předpokládat relativizaci nastolených otázek a zpochybňování jejich významu, případně vytváření dojmu nevýhodnosti limitace postoje orgánů MČ k výstavbě formou referenda.

Situace v rámci zastupitelstva MČ je nejednoznačná a neexistuje jednotný názor ani v rámci jednotlivých stran a hnutí.

Některým členům zastupitelstva MČ vadí formulační pojetí otázek, které prostřednictvím výrazu „činit veškeré kroky“ vzbuzuje znepokojení z možných následků. Předmětná formulace je běžně využívána, což mimo jiné potvrdil i výsledek právní analýzy, avšak dokážene pochopit, že některým zastupitelům tato formulace může vadit. Vyžaduje totiž aktivitu, odvahu a odhodlání. Neumožňuje se tématem promlčet, zákulisně se dohodnout a následně občanům představit výsledek jako hotovou věc, se kterou je třeba se smířit. Formulace slovního spojení nezakazuje projevovat v rámci diskuzí jednotlivým zastupitelům vlastní názor, ani nijak nevylučuje možnost jednat o plochách veřejné a občanské vybavenosti, zeleně, místních komunikací aj.

Otázky místního referenda v zásadě představují limity, které jsou již dnes z platné nebo nově navrhované územně plánovací dokumentace patrné. Představují limity, které ze strany MČ pro budoucí vyjednávání chybějí. Pro Spolumajitele je snadné přesvědčit 8 členů zastupitelstva MČ o neodolatelnosti svého záměru. Pokud se však referendum podaří, budou již napříště muset přesvědčit výrazný počet občanů Lipenců napřímo. Bez nějakých osobních negativních konotací – situace po úspěšném místním referendu může významně snížit případný korupční potenciál a umožnit občanům efektivní veřejnou kontrolu nad situací. Garantuje přístup MČ ke splnění volebního slibu vítězného politického sdružení pro Lipence, jehož někteří představitelé se snaží na tento volební trhák tj. „neumožníme zastavění dalších luk a polí“ v poslední době raději zapomenout, případně jej jinak účelově relativizovat, bohužel však zpravidla jednostranně ve prospěch Spolumajitelů.

Zcela jistě se setkáte v průběhu podzimu s hlavním argumentem odpůrců ve vztahu k otázce č. 1, že stejně si to magistrát udělá po svém a zastupitelstvo hlavního města Prahy schválí proti vůli MČ. Určitě budou nalezeny případy, kdy se tomu tak v minulosti ve věcech územního plánování již stalo. Nejspíše již nyní je a lze předpokládat, že i dále bude vyvíjen obrovský lobbing ze strany Spolumajitelů na vybrané aktéry úřednické a politické reprezentace (nejen) hlavního města Prahy. Není vyloučeno, že vůle hlavního města Prahy v budoucnosti přece jen nějakým způsobem prolomí stávající stav. Proč se tedy tak referenda někteří aktéři a zejména Spolumajitelé bojí? Úspěšné místní referendum je jasný silný signál, je to projevená vůle o konkrétní otázce přímo lidmi. V případě hlasování na úrovni zastupitelstva velké Prahy pak nejde o hlasování proti usnesení jiných politických představitelů na úrovni městských částí, ale přímé hlasování proti vůli občanů, vlastních voličůProti výsledku místního referenda se na úrovni velké Prahy „půjde“ v politické rovině mnohem obtížněji.

 Rovněž v právní rovině je za předpokladu úspěšného místního referenda pozice pro přípustný soudní přezkum s využitím nástrojů soudního řádu správního silnější. Klíčovou roli může pak úspěšné místní referendum hrát na úrovni posouzení přiměřenosti zásahu „proti vůli Lipenců“ v rámci přezkumu ústavnosti.

Výsledek místního referenda může skutečně zavázat orgány městské části. A k čemu vlastně? 

Že se budou muset postavit za Lipence, že neupřednostní zájem investora před zájmem svých občanů. Že budou za Lipence bojovat, nikoliv, že předloží nevýhodné podmínky kapitulace stran obsahu i právního zajištění, které Vám budou předkládat jako maximum možného, co lze dokázat dojednat. Poučení plyne již z nezvládnutých dřívějších akcí s Exafinem i Natlandem. 
Stále jsme otevřeni jednání, které není místním referendem zapovídáno, o čemž se Vás někteří naši odpůrci budou snažit přesvědčit. Přáli bychom si, aby vedení MČ aktivněji spolupracovalo s vlastními občany. Otázka, proč nechce společně táhnout za jeden provaz ve prospěch Lipenců, je pro nás stále nepochopitelná.